Minä EN ole vaihe!

Moni lgbt ihminen varmaan tunnistaa ulkopuolelta tulevan ajatuksen siitä, että seksuaalisuus tai sukupuoli on vaihe. No anteeksi vaan, että olen oma itseni, vaihdampa tästä identiteettiä huomiseksi, niin voin taas tuntea itseni huonoksi…
Seksuaalisuutta tai sukupuolta, ei vaihdeta kuin paitaa. Et vaihda sukupuolikokemustasi joka päivä, vaan se yleensä pysyy samana, kun olet löytänyt oikean termin. Jos kokemuksesi on genderfluid tms. liittyy vaihtelu sukupuolikokemukseen.
Kun tulin ulos kaapista toiselle vanhemmistani, sain kuulla, että tämä menee ohi. Että se johtuu ympäristöstä. ”Kun sun kaveritkin on tollaisia ja muutenkin sä tunnet monia, niin säkin varmaan luulet, että säkin oot sellainen. Mutta toi menee kyllä ohi, toi on vaan vaihe.” Ikävä tuottaa pettymys, mutta tämä EI ole vaihe. Minä OLEN tällainen, ja tämä olen minä. Mikään mitä sinä sanot ei muuta sitä. Olen löytänyt sen millainen olen, ja mitkä sanat minua parhaiten kuvaa. Minä en muutu tästä, ja vaikka muuttuisinkin, sen pitäisi olla todella okei sinulle, koska olet vanhempani.
Surullista tässä kokemuksessa on se, etten ole vieläkään uskaltanut kertoa toiselle vanhemmistani, ja se johtaa siihen, että olen ahdistunut joka päivä tästä johtuen.

Joka tapauksessa: jos joku tulee sinulle ulos kaapista, hän on melkovarmasti ajatellut asiaa pitkään, eikä se mitä luultavimmin ole mikään vaihe. Ja mitä luultavimmin olet hänelle melko läheinen, joten sinun pitäisi olla 500% okei sen asian kanssa, eikä kutsua sitä vaiheiluksi.

TYHMÄÄ?

Juttelin ystäväni kanssa jostain prideen liittyvästä, ja hän totesi sivulauseessa, että eräs hänen läheisistään on melko varmasti sitä mieltä, että tämä pride-juttu on vähän tyhmää. Minun on vain aika vaikeaa ymmärtää, että mikä osa on tyhmää siinä, että olet oma itsesi? Tyhmää on se, että joku on tätä mieltä.
Se minkä nämä jotka kutsuvat sateenkaarelaisuutta tyhmäksi ja vaiheeksi unohtavat on se, että on tosi siistiä kuulua lgbt+-vähemmistöön. Se on paikka, missä saat olla oma itsesi, ainakin sukupuolesi ja seksuaalisuutesi osalta.

Koska ainoa, mitä pride-liike on ”aiheuttanut” on se, että tietoa on helpommin saatavilla. Ja tämä puolestaan johtaa siihen, että yhä useampi löytää itselleen sopivan lokeron, joka saattaa vielä venyäkkin, mutta tuntuu silti mukavalta yhtä kaikki. Tämä puolestaan johtaa siihen, että yhä useammat voivat paremmin, kun he eivät väkisin joudu puristautumaan ahtaaseen cis-hetero muottiin.

Joten yhteenvetona: sateenkaarelaisuus ei ole tyhmää vaan siistiä, eikä myöskään mikään vaihe.
/R.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pitkä tauko, mitä seuraa?

Kirje sinulle, valkoinen cis- heteromies